آنچه خوانده ام، دیده ام، شنیده ام و آن را با ارزش یافته ام

هنر وسیله ای برای ابراز احساسات هنرمند است. هنر را میتوان دید، شنید، بوئید، لمس کرد و حتی چشید!

آنچه خوانده ام، دیده ام، شنیده ام و آن را با ارزش یافته ام

هنر وسیله ای برای ابراز احساسات هنرمند است. هنر را میتوان دید، شنید، بوئید، لمس کرد و حتی چشید!

فیلم سینمایی ستاره درخشان

نقد و بررسی فیلم ستاره درخشان  bright star



معرفی، نقد و بررسی و خلاصه فیلم: ستاره درخشان Bright star


مشخصات فیلم:


کارگردان: جین کمپیون (Jane Campion)

فیلمنامه: جین کمپیون


بازیگر نقش اول مرد: بن ویشا (Ben Whishaw)

بازیگر نقش اول زن: ابی کورنیش (Abbie Cornish)


بازیگر نقش دوم مرد: پال اشنایدر (Paul Schneider)


امتیاز فیلم در IMBD: نمره 7 از 10

امتیاز فیلم در Metacritic : نمره 81 از 100


امتیاز من به این فیلم: 9 از 10


برای مطالعه نقد و بررسی فیلم، تصاویر بیشتر و لینک دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید





پیش پرده :

فیلم را از دوستی گرفتم و بدون توجه به نام کارگردان چند شب قبل نگاه کردم. هنگام تماشای فیلم، مسحور زیبایی خیره کننده تصاویر شده بودم. وقتی اینهمه زیبایی دیدم به کاور فیلم نگاه کردم. نام جین کمپیون برام آشنا بود. کارگردان فیلم پیانو که جایزه نخل طلای جشنواره کن را برده بود. بعد از اون با دقت بیشتری به فیلم و دیالوگها توجه کردم.


ستاره درخشان فیلمی فوق العاده زیبا و خوش ساخته. اینقدر عاشقانه است که با جرات میتونم بگم جزو 5 فیلم برتر عاشقانه قرار میگیره. جین کمپیون لحظات زیبایی را خلق میکند و دیالوگها فوق العاده تاثیرگذار هستند.


خلاصه داستان فیلم:

فیلم در اوایل قرن نوزدهم در لندن اتفاق می افتد و داستان عشق بین جان کیتس افسانه ای (بن ویشا) و الهه عشقش فنی بران (ابی کورنیش) را روایت می کند.جان کیتس یکی از بزرگترین شاعران شعر عاشقانه ست و خانم جین کمپیون چند سال از زندگی این شاعر بزرگ را روایت میکند. شعر او مبتنی بر تصویرسازی‌های شه-وانی بود.

جین کمپیون درباره این فیلم میگوید: تصمیم گرفتم آن را از زاویه دید فنی روایت کنم و در این زمینه اطلاعات زیادی وجود نداشت.در این مرحله کاملا سرگردان شدم. من ” تصنیف فنی و کیتس ” شخصی خودم را سروده ام. راههای زیادی برای وارد شدن به داستان کیتس وجود دارد و فکر کردم از این زاویه جای کار بیشتری دارد. این زاویه ای است که می خواستم در عرض دو ساعت داستان را تعریف کنم.




  

                                                       تصویر جان کیتس (توسط ویلیام هیلتون)               تصویر فنی بران (نقاشی بر روی شیشه)



برداشت اول:

فیلم دیالوگ اضافی ندارد. وقتی فنی و جان در بیشه ای مشغول عشق بازی هستند خواهر کوچک فنی که از تاب بازی خسته شده به دنبالش میرود. او فقط میگوید: فنی... بعد سکوت و صدای زیبای باد در میان علف ها... دوباره میگوید: فنی... و نگاهش ما رابه اطراف میبرد. باد صدای زیبایی ایجاد کرده است. فنی و ابی را میبینیم که در گوشه ای دنج کنار همدیگر دراز کشیده اند و تلاش میکنند بوسه ای بگیرند... خواهر کوچکش نه جیغ میزند و نه می گوید فنی کجایی! هوار هم نمی کشد. و بعد پیدایشان میکند و بدون کلمه ای صحبت 3 نفری به طرف خانه حرکت میکنند. تصاویر آنقدر زیباست که شما خسته نمیشوید.


برداشت دوم:

جان برای درمان بیماری باید به رم برود. هوای لندن او را بیمار کرده است. فنی ناراحت است. شب هنگام در اتاقی نیمه تاریک لحظات خداحافظی و اولین معاشقه شکل میگیرد. فنی و جان روی تخت دراز میکشند و در حالیکه شکل بدنشان به حالت قلب درآمده است عجیب ترین معاشقه را شاهدیم. معاشقه ای بدون شهوت، نگاههای پر از تمنا و لبهایی گرم و داغ...


برداشت سوم:

دوری از جان، فنی را پژمرده میکند. شعر شاعر عاشقانه تر و سوزنده تر میشود. اوایل فیلم فنی فقط به خیاطی علاقه داشت و شعر را الافی میدانست اما الان شعر میخواند. چهره اش ما را هم در خود فرو میبرد. خواهر فنی تکه پارچه ای را نشانش میدهد و میگوید: فنی ببین چقدر قشنگ شده... و فنی میگوید خیاطی مزخرفه! نگرانی مادر فنی از وضعیتش به ما هم منتقل میشود. وقتی رفیق جان نامه ای از وضعیت دردناک جان برای اهل خانواده میخواند گریه فنی ما را نگران میکند : نکنه این دختر همینجا سکته کنه!


برداشت چهارم:

انتخاب ابی کورنیش برای این نقش بسیار هوشمندانه است. ابی تصویر زنی از قرن نوزدهم را به خوبی نشان میدهد. زنی که تا حدودی چاق است (بر خلاف ستاره های باریک اندام عصر حاضر) و زیبایی خدادادی دارد.


برداشت پنجم:

دوست جان نفرت انگیز است. او که روزها با جان بر روی کتابش کار میکند حضور فنی را مزاحمتی برای بروز استعداد جان میداند و چندین بار از فنی میخواهد که از جان فاصله بگیرد. بی شرمانه به جان پیشنهاد میدهد که با فنی همخوابه شود. از زن جز رفع نیاز جنسی هیچ نمیخواهد و در نهایت خدمتکار جوانی را آبستن میکند و بالاجبار با او ازدواج میکند.



نماهایی از فیلم:


نقد و بررسی فیلم ستاره درخشان  bright star



دانلود فیلم ستاره درخشان Bright star:


قسمت اول ... قسمت دوم ... قسمت سوم ... قسمت چهارم



مطالب این صفحه نظرات شخصی نویسنده وبلاگ است و درج آن در سایر سایتها و وبلاگها تنها با درج لینک معتبر مجاز است.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد